فارسی
English
جستجو
تفاوت چوب طبیعی با ام دی اف و لترون
تفاوت لترون و MDF همانطور که در قسمت لترون توضیح داده شد در ایران به نئوپان هایی که توسط لترون روکش میشوند اصطلاحا لترون گفته میشود. لذا در واقع تفاوت بین نئوپان و MDF میباشد چون هر دو صفحه توسط لترون روکش میشود .لترون( Letron ) لترون ترکیبی از تخته های چند لایه, است.که این تخته ها از چوب نرم ، یا ضایعات خورد شده و تراشه های کارخانه های چوب بری حاصل میشوند. که البته این خرده ها در مقایسه با ذرات اولیه مورد استفاده در MDF بزرگتر بوده و قابل رویت  میباشند که در MDF این امرمیسر نیست. ورق لترون تولیدی با توجه به وجود پستی و بلندیهای سطحی،‌‌ می‌بایستی حتما قبل از روکش شدن ، توسط ماشین آلات دقیقی ، پرداخت گردیده و ساییده شود.سپس روکش نهایی با توجه به نوع نیاز ، روی این ورق چسبانده و پرس میگردد.
 
تفاوت لترون( Letron ) و ام دی اف
تفاوت لترون و MDF همانطور که در قسمت لترون توضیح داده شد در ایران به نئوپان هایی که توسط لترون روکش میشوند اصطلاحا لترون گفته میشود. لذا در واقع تفاوت بین نئوپان و MDF میباشد چون هر دو صفحه توسط لترون روکش میشود . به دنبال ورود MDF و لترون به صنعت چوب ، تحولی شگرف در این صنعت به وجود آمد که توانست صنعت چوب را از ورطه سنتی و محدودیتهای فراوان رهایی بخشیده و وارد دنیای صنعتی و مدرن ، همراه با کیفیت بالاتر ، گرداند.در اینجا به بیان مختصری از خصوصیات لترون و MDF در مقایسه با چوب طبیعی‌‌ می‌پردازیم:
1- مصنوعات چوبی ساخته شده‌‌ می‌بایستی رنگ آمیزی شده و هزینه ها و دشواریهایی را جهت محافظت سطح آنها‌‌ می‌بایستی متحمل شد.در فرایند رنگ آمیزی نیز مواد شیمیایی بر بافت طبیعی چوب اثرات مخربی داشته و بعد از مدتی نیز رنگ قسمتهای مربوط به مفاصل و اتصالات به صورت لایه لایه خرد شده و یا بلند‌‌ می‌شود.نور مستقیم خورشید نیز تاثیرات نامطلوبی بر سطوح چوبی خواهد داشت.در صورتی که لترون و ام دی اف نیازی به رنگ آمیزی نداشته و داری سطوح لعابی یا لامینت هستند که در برابر سایش ، برخورد و نور آفتاب و … مقاومتر هستند.
2- مصنوعات MDF و لترون به صورت اجزای قابل مونتاژ و قابل تفکیک ساخته‌‌ می‌شوند و همین امر سهولت در جابجایی و محافظت آسانتر را در هنگام حمل ، پدید‌‌ می‌آورد. در صورتی که در مصنوعات چوبی ، این امر با سادگی میسر نبوده و معایبی را به همراه دارد.
۳ ) پروفیلهای MDF و لترون در سطوح مختلفی از مقاطع ساخته شده و‌‌ می‌تواند در هر مرحله از ساخت ، متناسب با نوع محصول تغییر کند. حال آنکه در فرآیند تغییر مقاطع چوب طبیعی و برشهای مقطعی ، سختیها و موانع بیشتری وجود دارد و مستلزم زمان و هزینه بیشتری است .
 مزایای استفاده از MDF بجای نئوپانMDF بدلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش کاری براحتی و بدون اتلاف و خرابی MDF امکان پذیر است. همچنین بواسطه داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی قابلیت روکش کاری و رنگ شدن خوبی دارد. در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملا مقاوم است. طول عمر بیشتری داشته و در برابر تغییر شکل و خمیدگی و پیچش مقاوم بوده از خاصیت ضد صدا Acoustic برخودار است. ضمن اینکه MDF در ضخامت پایین (۵/۲mm) نیز قابل تولید‌‌ می‌باشد. از کاربردهای MDF نازک یا Thin MDF‌‌ می‌توان استفاده در صفحات پشتی کابینت ها، پنل چارچوب در، پارتیشن بندی و مصارف جدید در صنعت کفش سازی، قسمتهای داخلی وسایط نقلیه، اسباب بازیها، تیغه های فن های برقی و مدارهای برقی نام برد. از کاربرد MDF ضخیم یا Thick MDF علاوه بر ساخت اثاثیه و مبلمان،‌‌ می‌توان استفاده در ساختمان سازی و ساخت ستونها و آرکهای داخل ساختمان نام برد. این نوع کاربرد بواسطه مقاومت MDF در برابر خمیدگی، پیچش و قدرت نگهداری پیچ، عملی است.
تمامی حقوق این سایت برای شرکت صنایع کاکتوس سبز محفوظ است
cactus-sabz.comcactus-sabz.com - زشزفعس-سشذظ.زخئ - صصص.زشزفعس-سشذظ.زخئ