فارسی
English
جستجو
ام‌دی‌اف (MDF) چيست؟
ام‌دی‌اف (به انگلیسی: MDF) مخفف واژهٔ تخته فیبر با دانسیته متوسط (به انگلیسی: Medium-density fiberboard) است که جزو فراورده‌های چوبی محسوب می‌شود. ام‌دی‌اف نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. دانسیته آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. ام‌دی‌اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی علاوه بر زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای ام‌دی‌اف می‌باشد که در آن فرایند کاغذ نقش دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرس بر روی تخته چسبانده می‌شود. این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایراوراق فشرده چوبی دارای برخی خواص برتر نیز می‌باشد که باعث ارتقاء بازار آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته لایه، تخته فیبر سخت و... شده است. در واقع این محصول ام‌دی‌اف ابتدا بعنوان جایگزین اوراق فشرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزین چوب نیز بکار رفته است. در حال حاضر دامنه کاربردهای آن روز به روز در حال افزایش است. از جمله خصوصیاتی که باعث ایجاد کاربردهای متنوع ام‌دی‌اف شده عبارتند از:
خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا
دامنه وسیع دانسیته (وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف قابل تولید
قابلیت ابزار خوری، ماشین کاری و سنباده زنی
سطوح صاف و متراکم
قابلیت شکل پذیری و لبه‌های صاف
عدم وجود معایب چوب
پروفیل دانسیته یکنواخت و همگن
قابلیت انجام رو سازی‌های مختلف همچون انواع روکشی‌های چوبی و غیر چوبی، رنگ آمیزی و غیره
پایداری ابعاد و مقاومت به فشرده شدن
زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب
قیمت مناسب

تـولیـد انواع مختـلف این محصول در جـهان دامنـه کاربـرد آن را بـسیـار وسیـع کرده است. امروزه‌‌ می‌توان تخته فیبرهای نیمه سنگین ام‌دی‌اف بسیار متنوعی از جمله تخته‌های سه لایه یا یکنواخت و همگن، تخته‌های نازک و ضخیم در ابعاد مختلف، تخته هایی با فرم آلدئید، کم فرم آلدئید یا بدون فرم آلدئید، تخته‌های تبدیل به سایز شده، روکش شده، لبه چسبانده، نقش برجسته، قالب گیری شده، ابزار خورده، پروفیل شده، با دانسیته‌های بسیار متنوع (کم یا زیاد)، مقاوم در برابر رطوبت، آب، آتش، قارچ، حشره و... را در بازارهای جهانی یافت.

فرایند تولید
ابتدا گرده بینه‌ها و یا مقطوعات چوبی در بخش چیپر به صورت چیپس درآمده و سپس چیپس‌ها در ریفاینر دفیبره می‌شوند. الیاف جداشده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ بصورت کیک درآمده و در پرس فشرده می‌شوند. تخته‌ها پس از سرد شدن اندازه‌بری شده و بسته‌بندی می‌گردد.
تمامی حقوق این سایت برای شرکت صنایع کاکتوس سبز محفوظ است
cactus-sabz.comcactus-sabz.com - زشزفعس-سشذظ.زخئ - صصص.زشزفعس-سشذظ.زخئ