فارسی
English
جستجو
لیسه چیست؟
لیسه ها scraper : برای پرداخت کردن نا همواریهای مختصر که به وسیله رنده و یا نوار سنباده ایجاد شده باشد از لیسه استفاده‌‌ می‌شود. . . . . انواع لیسه : 1- لیسه معمولی : قطعه فلزی مربع مستطیل به اندازه طول و عرض 6در 12 سانتیمتر و ضخامت 2 تا 3 میلیمتر می‌باشد و دارای انعطاف پذیری است.

2-لیسه گردن قو:

برای لیسه كردن سطوح غیرهموار وقسمتها ی ابزار خورده – دست‌اندازها و مارپیچهای پله ای – لیسه‌ای بنام لیسه گردن قو (فرم) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- لیسه بال کبوتری :
این لیسه شبیه رنده بال کبوتری است در جاهایی که چوب دارای قوس و انحنا است بیشتراستفاده می‌شود

روش کار کردن با لیسه :

لیسه را با دو دست می‌گیریم به وسیله فشار دو انگشت شست در وسط مقداری آن را خم کرده با زاویه مناسب نسبت به کار به سمت جلو می‌کشیم تا چوب را پرداخت کند

تیز کردن لیسه :
تیز کردن لیسه طی سه مرحله انجام می‌شود سوهان کاری لبه (برای صاف کردن آن) ، سنگ زدن لبه (برای تیز کردن آن) و نورد لبه برای ایجاد برجستگیها با ابزار مخصوصی به نام مصقل یا نورد برجستگی ساز..

1- مرحله سوهان کشی : ابتدا لیسه را بین دو تکه چوب کوچک قرار داده و آن را در بین فکهای گیره می‌گذاریم به طوری که لبه لیسه حدود یک سانت از فکها بالاتر باشد سپس با سوهان تخت روی آن انقدر می‌کشیم تا پلیسه کند.

2- مرحله سنگ نفت کشی : سوهان را روی سنگ نفت می‌کشیم تا آجهای سوهان از بین برود

3- مرحله مصقل کشی : لیسه را به پهلو می‌خوابانیم مصقل یا مغار پلیسه را با زاویه 15 درجه روی نر لیسه در هر دو طرف می‌کشیم تا پلیسه ها ثابت و یکنواخت شوند.
 

روش دوم تیز کردن لیسه :  ابتدا نر لیسه را یك مرتبه با سمباده زبر و یك مرتبه با سنباده نرم سمباده می‌زنیم  سپس لیسه را از هر دوطرف به پهلو روی سمباده می‌كشیم تا پلیسه های قبل از بین برود بعد از این مرحله لیسه را به پهلو خوابانیده  مانند روش قبل با مصقل با زاویه 15 درجه روی نر آن در هر دو طرف می‌کشیم تا پلیسه ها یکنواخت شود.
تمامی حقوق این سایت برای شرکت صنایع کاکتوس سبز محفوظ است
cactus-sabz.comcactus-sabz.com - زشزفعس-سشذظ.زخئ - صصص.زشزفعس-سشذظ.زخئ